Theory of al- Istiṣlaḥ as the Istinbāt al-Ḥukmi Method on the MUI Fatwa
DOI:
https://doi.org/10.56436/jocis.v2i2.239Keywords:
Fatwa MUI, Maqashid al-Syariah, Maslah al-Murshalah, Al-Istishlah, Istimbat al-HukmiAbstract
This article presents a theoretical study of Istiṣlaḥ and also its application to the MUI fatwa of Jambi Province. The four fatwas studied include; fatwas about religious lectures, the bride and groom sitting side by side at wedding receptions, friendship between Muslims and other people, and fatwas about the commemoration of Islamic holidays. The main problem studied is what is the position of Istiṣlaḥ and its application to the MUI fatwa of Jambi Province? This article comes from qualitative phenomenological research which examines the phenomenon of fatwa application using the Istiṣlaḥ paradigm on four cases that are the focus. The results of the research show that in implementing the fatwa with the application of the principles of al-Istiṣlaḥ, the Jambi MUI succeeded in getting out of its attachment to certain schools of jurisprudence. The use of fatwa using Istiṣlaḥ independently is not found in the uṣūl fiqh of the Syafi'i school, nor in the practice of its fiqh issues, while the MUI fatwa uses it. The MUI fatwa continues to follow the patterns and manhaj outlined by sectarian scholars, even though it does not limit itself to certain sects.
Artikel ini menyajikan kajian teoretis Istiṣlaḥ dan juga penerapannya pada fatwa MUI Provinsi Jambi. Empat fatwa yang dikaji antara lain; fatwa tentang ceramah agama, pengantin yang duduk bersanding dalam resepsi pernikahan, silaturahmi Umat Islam dengan umat lain, dan fatwa tentang peringatan Hari- hari Besar Islam. Permasalahan utama yang dikaji adalah bagaimana kedudukan Istiṣlaḥ dan aplikasinya pada fatwa MUI Provinsi Jambi? Artikel ini berasal dari penelitian kualitatif fenomenologis yang mengkaji fenomena aplikasi fatwa yang berparadigma Istiṣlaḥ terhadap empat kasus yang menjadi fokus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam penerapan fatwa dengan penerapan prinsip-prisip al- Istiṣlaḥ, MUI Jambi berhasil keluar dari keterikatan terhadap mazhab fiqih tertentu. Penggunaan fatwa dengan menggunakan Istiṣlaḥ secara mandiri tidak ditemukan dalam uṣūl fiqh mazhab Syafi’i, pun dalam praktik masalah fiqihnya, sementara fatwa MUI memakainya. Fatwa MUI tetap mengikuti pola dan manhaj yang digariskan para ulama mazhab, sekalipun tidak membatasi diri pada mazhab tertentu.
Downloads
References
Mustafa Ahmad, Al-Istishlah wa al Mashalih al Mursalah fi al Syari`at al Islamiyah wa Ushul Fiqh, Trj. Ade Dedi Rohayana, Hukum Islam dan Perubahan Sosial. Jakarta: Riora Cipa, 2000.
Al-“Amiri, Abdallah M. Al-Husayn. Dekonstruksi Sumber Hukum Islam; Pemikiran Hukum Najm ad-Din Thufi. Jakarta; Gaya Media, 2004.
Al Anshar, Lisan Al Arab, Juz,9, hlm 279. Taj al Urus, juz.1. 606. Al Nihayat fi al Gharib al Atasr, Juz.4.
Al Buthy, Dr. Muhammad Sa‟id. “Manhaj Robbani”.. Solo: CV. Pustaka Mantiq. 1994.
Al-Bukhāri, Imām al-Hāfiz Abī Abdullah Muhammad bin Ismāīl bin Ibrāhīm bin al-Mughīrah alJu‟fa. Sāḫīḫ al-Bukhārī.. Riyadh: Maktabah al-Rusy. 2006.
Al-Fujuti, Isnan Efendi Abu Abdus Syahid. Pentingnya Silaturrahmi. Durah Warga Melayu di Qatar, 2014.
Al-Ghazälî, Abû Hämid Muhammad. al-Mustashfä min 'Ilm al-Ushûl. Beirut: Dâr al-Fikr, t.t.)
Al-Jawziyyah, Ibnu al-Qayyim. l'Iäm al-Muwaqqi'ïn 'an Rabb al-Ãlamï11. Beirut: Dar al-Jayl, t.t.)
Al-Khin, Mustafa Sa’id. Atsar al-Ikhtilaf fi al-Qawaid al-Fuqaha’. Kairo: Muassasah alRisalah, t.t..
Al-Naisaburi, Muslim bin al-Hajaj abu al-Husain al-Qusyairi. Al-Musnad al-Shahih al-Mukhashir.
Al-Qaräfi, al-Furûq. Beirut: Dar al-Ma'rifah, t.t.)
Al Qurthubi, “Tafsir Al Qurthubi”. Penerjemah: Ahmad Rijali Kadir. Jakarta: Pustaka Azzam: 2008.
Asy-Syäthibï, al-Muwäfaqät fi Ushül al-Ahkãm. Beirut: Dár ar-Rasyäd al-Hadïtsah, t.t.. juz IV, hal 100.
asy-Syäthibï, Abü Ishäq Ibrahim ibn Mas'üd. al-Muwäfaqät _fî Ushül al-Ahkãm. Beirut: Där ar-Rasyäd al-Haditsah, t.t.)
Braaten, Carl. History of Hermeneutics. Philadelphia: Fortress, 1996. 131. See also Hans-Georg Gadamer, “Classical and Philopsohical Hermeneutics,” dalam Theory, Culture and Society. London: SAGE, 2006. vol. 23.
Effendi, Satria. Ushul Fiqh. Jakarta; Kencana, 2012. 149-150. Bandingkan juga Muhamad Abu Zahrah, Ushul Fiqih. Jakarta; Pustaka Firdaus, 2008.
Habibillah, Muhammad. Raih Berkah Harta dengan Sedekah dan Silaturrahmi. Cet. I; Sabil,2013.
Haroen, Nasrun. Ushul Fiqh. Jakarta: Logos Publishing House, 1966.
Himpunan Fatwa MUI Sejak 1975. Edisi Terbaru). Jakarta: Emir, 2015.
Hidayat, Komaruddin. Memahami Bahasa Agama: Sebuah Kajian Hemeneutik. Jakarta: Paramadina, 1996.
HM. Arifin, Psikologi Dakwah Suatu Pengantar. Jakarta: Bulan Bintang, 1997.
Ibrahim, Anwar. Arti Lambang Dan Fungsi Tata Rias Pengantin Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Budaya Provinsi Sumatera Barat.. DEPDIKBUD: Proyek Inventarisasi Dan Dokumentasi Kebudayaan Daerah, 1984.
Ibrahim, Duski. Metode Penetapan Hukum Islam: Membongkar Konsep al- Istiqra’ al-Ma’nawi Asy-Syatibi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2008.
İbnu Taymiyyah, Mawsü'at al-Fiqh ibni Taymiyyah. Beirut: Dâr al-Ma'rifah, tth.. Bab al-Mashlahah.
Idoi, Abdur Rahman Syari’ah Kodifikasi Hukum Islam. Jakarta; Rineka Cipta, 1993.
Indra, Hasbi Potret Wanita Shalehah. Pena Madani) Jakarta 2004.
Kusuma, Riza Hadi, dan Yoyok Sabar Waluyo, Sikap dan Pandangan Masyarakat terhadap Fatwa-Fatwa Majelis Ulama Indonesia. MUI) Studi Kasus Civitas Academika Politeknik Negeri Jakarta, Artikel Penelitian, TT,
Mukhtar, Metode Praktis Penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta, Referensi, 2013.
MUI Provinsi Jambi, Nomor 01 tahun 2012 tentang “Ceramah Agama dan Pengajian pada Majelis Ta`lim.
Munawwir, Ahmad Warson. Al-Munawwir: Kamus Arab-Indonesia Terlengkap, cet. XIV. Surabaya: Pustaka Progresif, 1997.
Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000.
MR B. Ter Haar Bzn. Asas-asas dan Susunan Hukum Adat, terj. K. Ng Soebakti Poesponoto. Jakarta: PT Pradnya Paramita, 1974.
Nada, Abdul Aziz bin Fathi as Sayyid. “Ensiklopedi Adab Islam. jilid II). Diterjemahkan oleh Abu Ihsan al Atsari.. Pustaka Imam Syafi‟i : 2007.
Nazir, Moh. Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia, 1985.
Palmer, Richard E. Hermeneutics: Interpretation Theory in Schleiermacher, Dilthey, Heidegger and Gadmer. Evanston: Nortwestern University Press, 1996.
Qazzam, Nashr Farid Muhammad Washil dan Azbdul Aziz Muhammad. Qawa’id Fiqhiyyah, Jakarta; Amzah, 2009. 73. See also Muhammad Shidqï al-Burnü, Qawä'id al-Fiqh al-Kulliyyah. Beirut: Muassasah ar-Risälah, 1990.
Rachman, M Fauzi Islamic Relationship. Jakarta: Erlangga, 2012.
Romli, Pengantar Ilmu Ushul Fiqh; Metodologi Penetapan Hukum Islam. Depok; Kencana, 2017.
Sekretariat Majelis Ulama Indonesia Provinsi Jambi, Dokumen Fatwa MUI tahun 2102.
Syafe’i, H. Rachmat. al-Hadis: Aqidah, Akhlak, Sosial dan Hukum. Bandung: CV Pustaka Setia, t.th. Wahbah Az-Zuhaili, Fiqih Islam Wa Adillatuhu, penerjemah Abdul Hayyie al-kattani, dkk, cet. I, Jilid IX. Jakarta: Gema Insani, 2011.
Syarifuddin, Amir. Ushul Fiqh 2. Jakarta, Logos Wacana Ilmu, 2005.
Syarifudin, Amir. Ushul Fiqh Metode mengkaji dan memahami Hukum Islam secara Komprehensif. Jakarta: Zikrul Hakim, 2004.
Zuraima 1983. Seni Hias Pakaian Adat Wanita dan Pakaian Pengantin Wanita Jambi.. DEPDIKBUD: Proyek Pengembangan Kesenian Jambi.
Downloads
Submitted
Accepted
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Comprehensive Islamic Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



















