Main Article Content
Abstract
The purpose of this study is (1) to determine the cooperation between teachers and parents in instilling morals mahmudah in children, (2) to determine the indicators of factors inhibiting cooperation between teachers and parents in instilling morals mahmudah in children, (3) to determine what efforts have been made teachers and parents in building cooperation in instilling morals mahmudah in children. This study uses a qualitative descriptive approach with data collection conducted using observation, interview and documentation methods. The subjects were determined using purposive sample technique with data analysis technique using inductive descriptive analysis. Based on the data obtained by researchers on observations, it can be seen that the cooperation carried out by teachers and parents in planting morals mahmudah in Diniyyah Al-Azhar Jambi has been running smoothly, but during the pandemic activities that refer to the cultivation of morals mahmudah a little constrained because they cannot gather with many people.
Tujuan dari penelitian ini antara lain; (1) untuk mengetahui kerjasama antara guru dan orang tua dalam menanaman akhlak mahmudah pada anak, (2) untuk mengetahui indikator faktor-faktor penghambat kerjasama guru dan orang tua dalam menanaman akhlak mahmudah pada anak, (3) untuk mengetahui upaya apa yang telah dilakukan guru dan orang tua dalam membangun kerjasama menanamkan akhlak mahmudah pada anak. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan pengumpulan data menggunakan metode observasi, wawancara dan dokumentasi. Subjek penelitian ditentukan menggunakan teknik purposive sample dengan teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif bersifat induktif. Berdasarkan data yang sudah diperoleh peneliti pada pengamatan dapat diketahui bahwa kerjasama yang dilakukan oleh guru dan orang tua dalam penanaman akhlak mahmudah di Taman Kanak-Kanak Diniyyah Al-Azhar Kota Jambi sudah berjalan dengan lancar, akan tetapi selama pandemi kegiatan yang mengacu pada penanaman akhlak mahmudah sedikit terkendala dikarenakan tidak dapat berkumpul dengan banyak orang.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright @2022. All article in Journal of Educational Research (JER) are open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ ) which permits to: Share (copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose but non commercial purpose).
References
- “Perpusnas,” UU RI No. 30 Tahun 2003 Tentang Pendidikan Nasional,” Pusdiklat Perpusnas, Diakses pada 28 Agustus 2020, https://pusdiklat.perpusnas.go.id/regulasi/download/6.
- Abdurrahman. “Meningkatkan Nilai-Nilai Agama pada Anak Usia Dini Melalui Pembinaan akhlak.” Jurnal Penelitian Keislaman 14, no. 1 (Agustus 2018): 7. http://journal.uinmataram.ac.id/index.php/jpk.
- Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2006.
- Baqi, Abdul Abdul M. Shahih Bukhori Muslim. Jakarta: PT. Gramedia. 2017, 807, http:// ebooks.gramedia.com.
- Fitriningsih. “Urgensi Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Aqidah,” Jurnal MUSAWA 8, no. 1 (Juni 2016): 5. https:// media.neliti.com/media/publications/114433-id-urgensi-pendidikan-anak-usia-dini.pdf.
- Helmawati. Pendidikan Keluarga Teoritis dan Praktis. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2014.
- Jalaluddin. Psikologi Agama. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2000.
- Junaidah dan Ayu, Mas Sovia. “Pengembangan Akhlak pada Pendidikan Anak Usia Dini.” Jurnal Kependidikan Islam 8, no. 2 (Maret 2018): 2. http://doi.org/10.24042/alidarah.v8i2.3092.
- Khomsiyatin. Iman, Nurul and Ariyanto, Ayok. "Metode Pendidikan Akhlak Pada Anak Usia Dini di Bustanul Athfal Aisiyah Mangkujayan Ponorogo." Educan: Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 2 (September 2017): 4, http://ojs.uho.ac.id/index.php/publika/article/view/10970.
- Mansur. Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.
- Muslich, Masnur. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara, 2011.
- Nata, Abuddin. Akhlak Tasawuf. Jakarta: Rajawali Pers, 2009.
- Purwanto, Ngalim M. Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2000.
- Rizal dan Arsyad, Muhammad. “Adaptasi Sosial Mahasiswa Program BeasiswaAfirmasi Dikti (Adik) Papua Dilingkungan Sosial Di Kampus Universitas Halu Oleo Kendari,” Jurnal Publica 10, no. 2 (September 2019): 3, http://ojs.uho.ac.id/index.php/publika/article/viewFile/10970/7799.
- Yunus, Muhammad. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Hidakarya Agung, 1992.
References
“Perpusnas,” UU RI No. 30 Tahun 2003 Tentang Pendidikan Nasional,” Pusdiklat Perpusnas, Diakses pada 28 Agustus 2020, https://pusdiklat.perpusnas.go.id/regulasi/download/6.
Abdurrahman. “Meningkatkan Nilai-Nilai Agama pada Anak Usia Dini Melalui Pembinaan akhlak.” Jurnal Penelitian Keislaman 14, no. 1 (Agustus 2018): 7. http://journal.uinmataram.ac.id/index.php/jpk.
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2006.
Baqi, Abdul Abdul M. Shahih Bukhori Muslim. Jakarta: PT. Gramedia. 2017, 807, http:// ebooks.gramedia.com.
Fitriningsih. “Urgensi Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Aqidah,” Jurnal MUSAWA 8, no. 1 (Juni 2016): 5. https:// media.neliti.com/media/publications/114433-id-urgensi-pendidikan-anak-usia-dini.pdf.
Helmawati. Pendidikan Keluarga Teoritis dan Praktis. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2014.
Jalaluddin. Psikologi Agama. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2000.
Junaidah dan Ayu, Mas Sovia. “Pengembangan Akhlak pada Pendidikan Anak Usia Dini.” Jurnal Kependidikan Islam 8, no. 2 (Maret 2018): 2. http://doi.org/10.24042/alidarah.v8i2.3092.
Khomsiyatin. Iman, Nurul and Ariyanto, Ayok. "Metode Pendidikan Akhlak Pada Anak Usia Dini di Bustanul Athfal Aisiyah Mangkujayan Ponorogo." Educan: Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 2 (September 2017): 4, http://ojs.uho.ac.id/index.php/publika/article/view/10970.
Mansur. Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.
Muslich, Masnur. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara, 2011.
Nata, Abuddin. Akhlak Tasawuf. Jakarta: Rajawali Pers, 2009.
Purwanto, Ngalim M. Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2000.
Rizal dan Arsyad, Muhammad. “Adaptasi Sosial Mahasiswa Program BeasiswaAfirmasi Dikti (Adik) Papua Dilingkungan Sosial Di Kampus Universitas Halu Oleo Kendari,” Jurnal Publica 10, no. 2 (September 2019): 3, http://ojs.uho.ac.id/index.php/publika/article/viewFile/10970/7799.
Yunus, Muhammad. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Hidakarya Agung, 1992.