Main Article Content
Abstract
This study aims to; (1) to determine the managerial competence in improving of teacher performance, (2) the supporting factors, and (3) the efforts to overcome the inhibitory factors. This study uses a qualitative descriptive inductive approach, with data collection using observation methods, interviews, interviews, and documentation. The result of this research is that the principal's managerial implementation is not optimal. In general, these problems include; the lack of supervision of the principal, the principal rarely holds meetings to discuss improving teacher performance and the achievements of the implementation of supervision. Whereas the purpose of supervision is to help teachers see clearly the goals of education and try to achieve those educational goals by fostering and developing better teaching methods and procedures. Supporting factors for school principals in carrying out their roles to improve teacher performance are the fulfillment of teacher needs, adequate facilities and infrastructure, a conducive school environment, and the establishment of synergistic communication relationships between school components.
Penelitian ini bertujuan untuk (1) Untuk mengetahui kompetensi manajerial kepala sekolah, (2) faktor pendukung dan penghambatnya, dan, (3) upaya mengatasi faktor penghambat kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif induktif, dengan pengumpulan data menggunakan teknik metode observasi, interview, wawancara, dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini adalah masih banyak kendala atau persoalan yang berkaitan dengan pelaksanaan manajerial kepala sekolah. Secara umum persoalan itu meliputi: kurangnya pengawasan kepala sekolah, kepala sekolah jarang mengadakan rapat untuk membahas peningkatan kinerja guru serta hasil pencapaian tentang pelaksanaan supervisi. Padahal tujuan supervisi untuk membantu guru-guru melihat dengan jelas tujuan pendidikan dan berusaha mencapai tujuan pendidikan itu dengan membina dan mengembangkan metode-motode dan prosedur pengajaran yang lebih baik. faktor pendukung kepala sekolah dalam menjalankan perannya untuk meningkatkan kinerja guru adalah terpenuhinya kebutuhan guru, sarana dan prasarana yang memadai, lingkungan sekolah yang kondusif, serta terjalinnya hubungan komunikasi yang sinergis antara komponen sekolah.
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright @2022. All article in Journal of Educational Research (JER) are open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ ) which permits to: Share (copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose but non commercial purpose).
References
- Burhanuddin. Pengaruh Kinerja Kepala Madrasah Dan Guru Terhadap Prestasi Siswa Belajar SLTP di Kota Malang. Malang: Salladien, 2004.
- Gitosudarmono dan Sudita. Perilaku Keorganisasian. Yogyakarta: BPEE, 2000.
- Gorton, Richard A. School Administration. The American: Brown Company Publisher, 1976.
- Har, Tilaar. Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta, 2000.
- Masyhuri dan Zainuddin. Metodologi Penelitian Pendekatan Praktis dan Aplikatif. Bandung: PT Refika Aditama, 2011.
- Muktar. Metode Praktis Penelitian Deskriptif kualitatif. Jakarta: Referensi, 2013.
- Mulyasa, E. Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2004.
- Mulyasa, E. Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing. Bandung: PT Rosdakarya, 2017.
- Nurussalami, N. “Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di MTsN Tungkop.” CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro 1, no. 1 (September 2015): 4. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/circuit/article/view/306/0.
- Olaleye. “Improving Teacher Performance Competency Through Effective Human Resource Practicein Ekiti State Secondary School, Nigeria.” Singaporean Journal of Bussiness, Economics and Managements Studies 1, no 11 (Januari, 2013): 8. https://singaporeanjbem.com/pdfs/SG_VOL_1_(11)/14.pdf.
- Pramesti, D & Muhyadi, M. “Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Knerja Guru SMA.” Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS 5, no. 1 (Maret 2018): 4. https://journal.uny.ac.id/index.php/hsjpi/article/view/11854.
- Purwanto. Agus, et al. "Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transactional, Transformational, Authentic dan Authoritarian Terhadap Kinerja Guru Madrasah Tsanawiyah Di Kudus." AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4, no. 1 (Juni 2020): 5. https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/al-tanzim/article/view/3542.
- Saifuddin, M. L. “Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkakan Mutu Sarana Prasarana Di Sekolah Menengah Pertama Islam Darussa’adah Gubugklakah Malang.” Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 1 (Agustus 2019): 5. https://e-journal.staima-alhikam.ac.id/mpi/article/view/314.
- Suderajat, Han. Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Bandung: Cipta Cekas Grafika, 2005.
- Suroso. In Memoriam Guru Membangkitkan Ruh-Ruh Pencerdasan. Yogyakarta: Jendela, 2002.
- Syafarina, Lina, E. Mulyasa, and Nandang Koswara. "Strategi Manajerial Penguatan Kepala Sekolah dalam Meningkatan Kinerja Guru." Jurnal Educatio FKIP UNMA 7, no .4 (Juli 2021): 6. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/1250.
- Syahroni, “The Analysis Of Factors That Affect Teacher Performance at Senior High School 4 Jambi,” Jurnal Dinamika Manajemen 1, no. 2 (April-Juni, 2013): 4. https://jes.ejournal.unri.ac.id/index.php/JES/article/view/8160.
- Syarifuddin. Kepemimpinan Pendidikan (Akutanbilitas Pimpinan Pendidikan dalam Konteks Otonomi Daerah). Jakarta: Quantum Teaching Ciputat Press Group, 2010.
References
Burhanuddin. Pengaruh Kinerja Kepala Madrasah Dan Guru Terhadap Prestasi Siswa Belajar SLTP di Kota Malang. Malang: Salladien, 2004.
Gitosudarmono dan Sudita. Perilaku Keorganisasian. Yogyakarta: BPEE, 2000.
Gorton, Richard A. School Administration. The American: Brown Company Publisher, 1976.
Har, Tilaar. Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta, 2000.
Masyhuri dan Zainuddin. Metodologi Penelitian Pendekatan Praktis dan Aplikatif. Bandung: PT Refika Aditama, 2011.
Muktar. Metode Praktis Penelitian Deskriptif kualitatif. Jakarta: Referensi, 2013.
Mulyasa, E. Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2004.
Mulyasa, E. Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing. Bandung: PT Rosdakarya, 2017.
Nurussalami, N. “Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di MTsN Tungkop.” CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro 1, no. 1 (September 2015): 4. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/circuit/article/view/306/0.
Olaleye. “Improving Teacher Performance Competency Through Effective Human Resource Practicein Ekiti State Secondary School, Nigeria.” Singaporean Journal of Bussiness, Economics and Managements Studies 1, no 11 (Januari, 2013): 8. https://singaporeanjbem.com/pdfs/SG_VOL_1_(11)/14.pdf.
Pramesti, D & Muhyadi, M. “Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Knerja Guru SMA.” Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS 5, no. 1 (Maret 2018): 4. https://journal.uny.ac.id/index.php/hsjpi/article/view/11854.
Purwanto. Agus, et al. "Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transactional, Transformational, Authentic dan Authoritarian Terhadap Kinerja Guru Madrasah Tsanawiyah Di Kudus." AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4, no. 1 (Juni 2020): 5. https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/al-tanzim/article/view/3542.
Saifuddin, M. L. “Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkakan Mutu Sarana Prasarana Di Sekolah Menengah Pertama Islam Darussa’adah Gubugklakah Malang.” Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 1 (Agustus 2019): 5. https://e-journal.staima-alhikam.ac.id/mpi/article/view/314.
Suderajat, Han. Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Bandung: Cipta Cekas Grafika, 2005.
Suroso. In Memoriam Guru Membangkitkan Ruh-Ruh Pencerdasan. Yogyakarta: Jendela, 2002.
Syafarina, Lina, E. Mulyasa, and Nandang Koswara. "Strategi Manajerial Penguatan Kepala Sekolah dalam Meningkatan Kinerja Guru." Jurnal Educatio FKIP UNMA 7, no .4 (Juli 2021): 6. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/1250.
Syahroni, “The Analysis Of Factors That Affect Teacher Performance at Senior High School 4 Jambi,” Jurnal Dinamika Manajemen 1, no. 2 (April-Juni, 2013): 4. https://jes.ejournal.unri.ac.id/index.php/JES/article/view/8160.
Syarifuddin. Kepemimpinan Pendidikan (Akutanbilitas Pimpinan Pendidikan dalam Konteks Otonomi Daerah). Jakarta: Quantum Teaching Ciputat Press Group, 2010.